đ⤠GlĂŚdelig 4. søndag i Advent – GlĂŚdelig 19. december â¤đ
Sidste søndag i advent skal ikke stü uden lidt om om advent og adventkransens historie.
PĂĽ latin betyder advent âat noget skal kommeâ. Fjerde søndag før juledag begynder adventstiden. Advent er forventning og forberedelse til julen, hvor det er Gud selv, ‘Herren’, der kommer til verden gennem Jesus´ fødsel. Advent er pĂĽ den mĂĽde hele den kristne kirkes fødselsdag og festen for den lille barns fødsel.
Advent er for mange af os en lystÌndingens tid. Med lys bryder vi mørket. Med lys forsøger vi at fange hübet. Med lys übner vi døren for glÌden. Med lys forsøger vi at fortrÌnge alt det, vi frygter og svÌkkes af.
I mange hjem er der en eller anden form for adventskrans, som har sin helt egen familie- og danmarkshistorie. Jeg har skrevet denne lille tekst om advent og adventskransens historie. Mens du lĂŚser, sĂĽ lyt til Folkekirkens fine fĂŚllessangsversion af “Dejlig er jorden”, som kalenderlĂĽgen gemmer pĂĽ.
Advent var oprindeligt en kristen faste- og bodstid, hvor man ĂĽndeligt forberedte sig til Jesu fødselsdag. PĂĽ latin betyder advent “at noget skal kommeâ. Tidligere fastede man i adventstiden for at gøre plads til julen bĂĽde konkret og i overført betydning. Derfor havde adventskransen heller ikke røde og hvide bĂĽnd – det er en nyere tradition – men violette bĂĽnd, det er forberedelsens og fastens kirkelige, liturgiske farve.
Adventskransen har ligesom juletrĂŚet sine rødder i Tyskland og Ăstrig, og den kom her til landet omkring Første Verdenskrig. (Du kan lĂŚse om adventskransens oprindelige tyske historie her. Faktisk var det ikke en krans, men et vognhjul: https://historienet.dk/jul/hvor-stammer-adventskransen-fra )
Adventskransen kom til Danmark via Sønderjylland og blev først rigtig udbredt og populĂŚr i løbet af 30´erne og 40´erne. Enkelte dog endnu tidligere i Haderslev og Christiansfeld. Det kan formentlig forklares ved, at Sønderjylland var tysk i perioden 1864-1920. SĂĽ det er ikke en skik, der er hentet til Danmark â men mere en skik, der blev overført fra den ene del af Tyskland til den anden.
Et godt vidnesbyrd om, at den havde vundet udbredelse er, at skikken da var sü kendt, at den kunnet komme pü julemÌrkerne. Det første julemÌrke efter Anden Verdenskrig havde adventskransen som motiv og det var her adventskransen fik sit store gennembrud. Det at tÌnde lys var og er jo et symbol pü frihed og hüb, forstüet büde religiøst og politisk.
Set i det lys er det jo ikke uforstĂĽeligt, at efter besĂŚttelsen havde lysene en helt sĂŚrlig betydning, sĂĽ man herhjemme gav den hvide lys og røde bĂĽnd â de nationale farver, og det har utvivlsomt ogsĂĽ bidraget til dens succes, ligesom et billede i et ugeblad, der i 1940 viste kongefamilien med adventskrans. Man kan gĂŚtte pĂĽ, at dronning Alexandrine, der var tysk født, kan have kendt kransen fra sit barndomshjem. Hun indførte i 1918 adventskransen i kongehuset â ogsĂĽ for at støtte sin bror, som var flygtet fra Tyskland.
Det’ sørme – det’ sandt – de’cember. Det’ sørme – det’ snart – det’ jul. Det her’ min kalender.
Pas pĂĽ jer selv og hinanden
https://www.facebook.com/folkekirkendk/videos/274515651369089